Monday, August 23, 2010

hati takkan puas

assalamualaikum.

waduh, dah lama x sentuh blog ni.
yerrr...xdela lama sgt. haha. sape la nk bace blog saye.

baru2 ni sy dpt satu perasaan gumbira. dah lama x gumbira. tp slowly perasaan tu pergi. sama mcm waktu dulu. waktu baru nk mengenal hidup. waktu di mana kita mula memberontak memprotes ckp ibu bapa. itu saya. saya kuat membantah. tp dlm diam.

saya menerima kehadiran insan sy syg. ramai org sy syg. tp hadirnya sekejap. sekejap x apa. tp bila dah lama 'melekat', tiba2 pergi, rasa mcm x puas. itulah hati. tak akan puas dgn peluang. sy bercakap tentang kakak sy. sy syg dia mcm dia syg saya. kami terpisah sejak kecil. bila dpt peluang berjumpa, pasti x disiakan peluang tu.

pelik kan. kdg2 manusia x hargai ape yg di depan mata. cth mcm adik beradik sendiri. anda di luar sana, anda bertuah. sbb anda ade insan yg anda syg di sekeliling anda. tp anda hargai atau x? sama ada sedar atau x.. sy ambik satu situasi, adik beradik berperang sama sendiri, pasti ayat ni akan terluah juga "serabut lah kau! xde adik pon xpe mcm ni".......... tp kan, ade lg ke relationship yg goyah mcm ni? harap2 xde. sbb dr pengamatan dan kajian sy, mcm tu lah yg terjadi. tp kebanyakan skrg org dah blh bertindak dlm kawalan. di mana kedudukan keluarga stabil dan kukuh. ikatan kekeluargaan yg diajar dlm sesebuah rumahtangga mempengaruhi anak2 dan mereka belajar menghargai. tp bkn semua kan?

hati sy x puas. sy ditakdirkan jauh dr adik beradik ibu ayah sy namun sy tabah sekali. sy ade pengalaman yg jrg org lain ade. org lain hidup normal. bkn sy kata sy x normal. cuma lain sikit. sy dah lali sejak zaman sekolah rendah lg. teringat zaman buku rekod dulu. nama sy di buku rekod tu berbintikan org lain. bkn ayah saya. bila belek2 balik buku tu, kami tertawa. betapa cikgu2 sy dulu sgt keliru dgn binti sy sampaila mereka kene refer tgk surat beranak. mmg kelakar kalau diimbas2 balik. kdg2 ayat mereka, "ayah awak nama apa? kenapa bkn penjaga awak?" haa.... tu lah kesahnya. sy kan dijaga org laen. jd mereka igt penjaga sy ialah ayah saya. x.x.ayah org lain, penjaga org lain. selalu penat juga nk explain. dan kwn2 kata sy lain dan pelik. sy ckp saya ade 2 ayah. sy juga ade 2 emak. bertuah bukan saya?

dulu mmg hati sy x puas bila dpt peluang berjumpa keluarga asal sy. sy happy sgt2 smpaila jd sedih sgt2. tp sy x sedar. sy seorg yg bertuah. sy ade byk family. sy lain dr org. skrg sy dah besar, sy ade tanggungjawab besar. sy bangga. sy belajar utk menghargai insan2 sy syg. sepenuh hati. dan dgn hati yg puas!
.
.
.
p/s: mereka selalu pesan kpd saya satu benda ni, "no matter what, JGN tinggal sembahyang tau! x kira senang susah kene sembhyg jugak. itu tiang agama. mcm tu jugak kalau nk cari calon, x pyh nk cari muka cantik2. cukup dgn sembhyg sudah, dan boleh bimbing kita"
=)

2 comments: